En aktiv del av samhället

Historik
Tanums IF bildades 3:e augusti 1935 och bedrev följande sektioner: Friidrott, skidor, gång, gymnastik och fotboll, under namnet Tanumshede Idrottsförening som sedan ändrades till Tanums IF i början av 1950-talet. Motiveringen var att många aktiva kom från stora delar av Tanum och var således inga genuina Hedebor.
Initiativtagare var tre unga män i 22-årsåldern:
Carl Långström, Ernst Söderkvist och Gunnar Nilsson.

1950 fick föreningen ett ytnyttjanderättskontrakt gällande en tomt för idrottsplats benämnd Hede 1:27 av dåvarande ägare Carl och Ingrid Amunder.
2012 överlät Tanums IF idrottsplatsen till kommunen för utbyggnad av konstgräs- och allvädersbanor för att kunna möta dagens krav.
I samband med detta donerade Sparbanken Tanum pengar och ett namnbyte ägde rum från Hedevallen till Sparvallen.
Klubbstugan och förråd är fortfarande i föreningens ägo.